Sep 27, 2012

depression? Muhasabah? ~

muhasabah diri kembali sahabatku  :')

video


depression ? ayuh dengar di sini pula. luahan hati ana.

video


Moga bermanfaat , ini diantara dua kata hati nasihat daripada ana kepada diri ana sendiri dan diri sahabat semua.


Sep 26, 2012

Depression dan remaja

ihsan pakcik google

Assalamualaikum,
setelah lama tak update, salam ukhwah semua :)

banyak perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ni.
Berbalik pada tajuk entri ana, depression. Apa itu depression?
Depression ni, kira tekanan perasaan laa. :)
pastu, ana dapati dalam kalangan remaja,memang ramai yang depress tahu! Depress sebab study, sebab cinta , sebab kawan..
Dan macam-macam lagi..betul tak?

Gejala depress ni,
Apabila kita rasa sedih , nak marah , nak nangis, rasa macam nak meluahkan sesuatu yang tak terluah. Selalunya, kita akan moody, sedih tanpa sebab.
Orang yang depress ni,jiwa kacau sikit laa..
Macam ana , ana pernah depress tau. =.=" 

pakcik google's ihsan


ada satu bulan tu,
ana rasa tertekan sebab assignment, ana rasa homesick jugak..
Rasa sedih+bosan+sakit hati+nak nangis+nak jerit+letih..
Memang tak tau nak cakap ape laa..
Lepas tu, ana bagitau sahabat ana. Ana ajak dia keluar. Maka kami pun keluar menghabiskan masa seharian dengan sahabat-sahabat kami yag lain.
Selepas seharian keluar, still rasa tak lepas. Oh MY Allah!

Ana lagi la , nak nangis tapi air mata tak keluar , maklumlah, hati kering.
Dulu dah puas nangis masa kat sekolah..
(sebab?susah nak hafal Quran,kot.hehe)
balik bilik,ana fikir semula..
Malam tu, ana muhasabah..
Sambil-sambil dengar lagu Opick macam cahaya hati,rapuh.. 

rusydee art's


Ana terfikir,apa sebenarnya yang ana nak dalam hidup ni?
Apa yang membebankan ana sebenarnya?
Apa yang susah sangat ni?


Lepas tu ana macam baru tersedar daripada kebodohan..

Buat apa kita bersedih,kalau kita yakin dengan janji Allah?

"Allah akan menjanjikan kebahagiaan buat mereka yang sabar"

dugaan Allah..
Kita sebagai hamba,kena sabar dan redha.

Lepas tu, ana rasa kosong..

Kosong sebab kesedihan tu hilang.

Boleh pulak ana sengih sorang-sorang lepas tu. Maklumlah..baru rasa bahagia..hehe..
Nasib baik malam,kalau siang segan pulak orang lain tengok. :P

jadi buat remaja di luar sana,
kalau anda depress , tekanan,
banyakkan baca Al Quran..
Mohon doa banyak banyak daripada Allah.

Kalau iman tak kuat?
Takpe,
cari seorang kawan yang boleh dipercayai..ceritakan kat dia..

Sharing is caring kan? :)

takde kawan yang faham.
Meh meh, cerita dekat ana meh..
InsyaAllah ana faham. :P

gurau je, tapi siyez ana cakap,
benda macam ni, jangan pendam sorang-sorang..
Jangan fikir lama- lama..
Padahal benda kecik je , kita yang fikir sangat, sampai migrain jadinya..

Ada apa masalah , tanya je orang lain. Jangan buang masa fikir sangat,nanti sedih je manjang..

Ni peringatan buat ana dan anda semua.. 



Nikmati hidup yang sementara ini dengan iman dan taqwa..

Salam ukhuwah dan mahabbah daripada ana. :)