Jun 7, 2015

CERPEN : Sakit Penghapus Dosa


"Maria, kenapa tak dtg jumpa doktor masa sakit sebelum ni?"
"Tak larat doktor, kalau demam saya tidur je. dah dekat sebulan lebih demam on off macam ni."
"pergi check darah, saya risau kamu ni kena denggi.."
"so macam mana doktor? apa penyakit saya?"
Pandangan tertumpu ke awan biru di luar jendela, sambil otak ligat berfikir dialog bersama doktor pagi tadi. Hasil pemeriksaan kesihatan, dapat mc, dan lima jenis ubat.
"Selalu sangat sakit. orang lain tak sakit macam ni pun."
getus hati kecilnya. Perasaan berbaur. Sedih, pasrah, bercampur.
Terasa bahu ditepuk daripada belakang.

"kenapa Maria? termenung jauh sangat ni kenapa?"
Balqis tersenyum. Diambil tempat duduk di sebelah Maria.
"Kenapa malang sangat hidup aku? selalu sakit. minggu lepas sakit lain. minggu ni sakit lain pulak. asyik sakit je. orang lain elok-elok je sihat tak sakit."
"Alahai. kenapa cakap macam ni? demam dah ok ke belum ni? Maria, sakit tu kan penghapus dosa. Allah sayang kau, sebab tu Allah nak hapuskan dosa-dosa kau. Dia uji kau macam ni sebab dia sayang."
senyum. mata turut sama memandang awan menerusi jendela.
"tapi aku dah tak larat. tak larat nak makan ubat, tak larat nak jumpa doktor. tak larat dah asyik tak pergi kelas sebab sakit. sampai orang tak percaya aku sakit. diorang ingat aku sengaja ponteng. Tambah pulak bila takde mc letter. Tak larat qis. tak larat."

mata terasa berkaca. dia cuba menahan manik jernih daripada mengalir. Tangan ditekup ke muka.

"pedulikan apa orang kata, asalkan kau tau yang kau cukup kuat untuk hadapi semua ni. ingat. sakit tu penghapus dosa maria. Allah sayang kau."
"kiranya aku ni banyak dosa lah kan? tapi orang lain yang tak sakit tu bahagia je nampak..mereka tak banyak dosa?"

"tak semestinya. Kita semua ni pendosa. Setiap orang lain dugaannya tau. Yang pasti, kau jangan putus asa. Ada orang sakit sampai meninggal dunia. Ada orang takde anggota badan kerana sakit. tapi kau lengkap semua kan? Sakit sikit je tu. Kuatlah!"
Bahu sahabatnya ditepuk lembut. cubaan untuk membantu menyuntik kembali semangat yng hilang.
"tapi dah tak larat selalu sakit."
Air mata dah tak mampu diseka, terus mengalir membasahi pipi. Rasa tidak adilnya Tuhan bila diri diuji satu demi satu dugaan silih berganti.

" Istighfar ukhti..Sabarlah..
Maria, syurga tu mahal. Allah uji kau macam ni..mungkin kerana Dia nak hadiahkan syurga untuk kau kalau kau sabar. Boleh jadi orang lain tak diuji macam kau diuji sebab mereka tak mampu nak tanggung sepertimana kau mampu lawan rasa sakit tu. Kuatlah demi Allah, Maria."

"Aku cuba, memang aku cuba lawan segala rasa sakit, tapi sampai satu tahap rasa tak larat sangat."

"Aku faham. Tapi kau kena ingat, Nabi Ayub a.s dulu pun diuji dengan penyakit dan Nabi Muhammad pun pernah sakit. Bahkan, ramai lagi orang di luar sana yang sakitnya lagiiii teruk, sampai kena potong kaki, kena potong tangan bagai. Aku tahu kau kuat, kau mampu sangat nak lawan semua ni. Dah, jangan nangis. Mukmin yang kuat lebih disukai Allah berbanding mukmin yang lemah kan?"
Tangan lembut mengusap air mata sahabatnya, dengan penuh rasa cinta.

"mana ada nangis. ni selsema laa. kan aku tengah demam selsema ni. Tisu mana tisu?"
"eleh, ye laa tu selsema. pandai eh? haa..
laju tangan Balqis mencubit lengan Maria.
"aduh! lengan aku sakit lagi ni.."
"eh sorry sorryyyy!"

keduanya ketawa.

Ukhuwah itu manis, kalau kita saling bersama dan menasihati kerana Allah.
Syafakillah,
ukhti.

No comments:

Post a Comment