Dec 14, 2012

Ini kata hati tentang cinta hakiki


Assalamualaikum..

Alhamdulillah 'ala kulli hal, masih lagi dapat bernafas di muka bumi Allah..
seikhlasnya ana merasa diri yang makin jauh dengan Allah. Lihat sahaja appearance yang masih senpurna tertutup di sebalik jubah dan tudung labuh,sebenarnya hati ana dah lama tak dibaja dengan kalimah suci , serta sudah lama tidak ditarbiah dengan segala ajaran Islam. Malah seikhlasnya diri merasakan makin jauh dari Allah. Buktinya? tak perlu bukti..dah jelas lagi bersuluh. Harapkan masih punya kekuatan untuk menutup aurat dengan sempurna, yang lain mungkin ana sama je dengan orang lain.

Allahurabbi, ana rindu pada Allah, ana rindu pada saat melayari layar hidup di bumi imtiaz, bumi penuh baraqah. Sekarang, no words can describe it. Makin lama makin jauh. Baiklah ,tu sekadar muqaddimah. :') Ana bukan riak , sekadar ingin berkongsi perjalanan hari yang membuatkan ana rasa bahagia sangat.

Awal-awal pagi , selepas solat subuh, ana sempat baca Surah al-waqiah, dengan surah Ar-rahman. ana suka surah ar-rahman..teringat pada arwah ustaz azizi,setiap kali ana baca surah ar-rahman, ana memang akan teringat arwah ustaz yang paling baik.terharu+sebak..
kuliah start pagi, habis kelas pertama pada jam 10.30 pagi, tutorial dibatalkan , ana free daripada pukul 10.30 sampai pukul 2.00. lama kan? kawan-kawan ajak balik mawar..
tapi hati tergerak untuk pergi masjid Sultan Mizan, UITM shah Alam. agak letih jugak laa naik tangga yang tinggi tu. tapi setiap langkah menuju kebaikan, Allah catatkan pahala kan? ^^


Sampai dalam masjid, memang masjid renggang, kosong. ana duduk kejap. duduk termenung, banyak betul masa lampau yang ana bazirkan.Ana tak guna masa yang lalu untuk mendekati Allah. terus ana pergi amek wudhuk , pastu solat dhuha dua rakaat.Ana guna masa yang ada untuk sujud lama-lama. Sujud sambil mengadu pada Allah, sujud sambil memohon ampun,dalam doa, ana ucapkan segala apa yang terbuku dihati kepada Allah taala,ana mengaku memang ana menangis dan terus menangis, rasa malu, rasa macam orang bodoh, rasa rugi..rasa rindu nak berdoa mcm tu dekat Allah,bayangkan dah berapa lama ana tak rasa macam tu. Rasa cinta pada yang hakiki..rasa nikmatnya bermunajat pada Allah.Subhanallah..lepas doa ana rasa segala beban dalam hati hilang, ana rasa bahagia, ana rasa damai. rasa macam nak senyum 24 jam. Alhamdulillah ya ALLAH..

Kemudian ana capai tafsir Quran yang ada, ana murajaah balik,daripada awal surah Al-Baqarah sambil baca terjemahan ayat Quran tu.
 sekali lagi air mata mencurah, ana perhatikan setiap tafsiran ayat, Ya Allah, memang rasa macam setiap ayat tu ditujukan pada ana. Rasa macam baca surat cinta, betul kan, Al-Quran ialah surat cinta Allah kepada hambanya, surat cinta yang ana dah lama tak baca.Allahurabbi, tak dapat nak describe perasaan masa tu. Pastu ana sempat qailullah dengan muslimah-muslimah lain, sampailah azan zohor, ana rasa macam tenang sangat hati dengar azan.. rasa macam , Ya Allah, indahnya ciptaanMu, indahnya syariatMu.. :') Alhamdulillah ana dapat solat zohor berjemaah. Seriously teringat dekat imtiaz, sekolah ana dulu..Sekali lagi dalam sujud ana mohon ampun dari Allah yang maha penyayang. rasa aman, rasa tenang. Kalau itulah hidayah atau halawatul iman, ana berharap hari-hari ana dapat rasa keindahan dan ketenangan hati macam tu. Ana akui ana ni jahil , tak layak untuk mendapat rahmat Allah, ana dah banyak buat dosa..Samihni Ya Allah, Samihni ya Allah..Ampunkanlah hambamu ini.

Pukul 2, masuk kelas dengan mata yang bengkak sambil tersenyum lebar.
Sebab ?
"izmira, awak kenapa? okay tak ni?"
"err, okay2..demam je. huhu.."

demam ? krikk3~

Rabbi firghli.. 

sahabat sekalian,

Hari-hari sebelumnya ana banyak buat dosa, ana mensia-siakan segala masa yang ada..hari yang bakal mendatang insya Allah ana akan memanfaatkan segalanya untuk Tuhan yang maha agung. Hubungan dengan haiwan dan makhluk, hubungan dengan manusia, serta hubungan dengan Allah, Itu yang perlu kita jaga sebaiknya..

Allahurabbi,

Alhamdulillah 'ala kulli nikmah.. 

:')

Astarghfirullahal azim.. allazi laa ilaha illahu wal haiyyul qayyum, waatubu ilaik..
subhanallah wabihamdih,,
subhanallahal azim.

sollu alan nabi..

wassalamualaikum..

No comments:

Post a Comment